Promovendum

Een mooie start bij de CAK Groep!

Als afgestudeerde vind je jezelf vaak in één van twee groepen: de ene helft van de starters weet precies wat hij of zij wil, de andere helft heeft geen idee. Na mijn studie Nederlands belandde ik in de tweede groep, in die zin dat ik eigenlijk héél veel wel wilde, maar daarin een beetje verloren raakte. Na een tijd van meerdere halve baantjes naast elkaar, was ik dan ook klaar voor een nieuwe start. En toen, begin oktober, was daar Lincks, met een uitnodiging voor een gesprek. Dit recruitmentteam was op zoek naar enthousiaste (check), niet al te lang afgestudeerde (check) mensen die open stonden (check) voor een nieuwe uitdaging (altijd).

De vraag of ik iets wilde doen met het helpen van klanten in de zorgverzekeringsbranche was natuurlijk vrij breed. Ik had me nog niet eerder bezig gehouden met dergelijke onderwerpen, sterker nog: ik was er zo één die nog makkelijk via vaders verzekerd was en eens in de zoveel tijd een nieuwe zorgpas aangegeven kreeg, met de mededeling dat ik nu bij [zelf in te vullen maatschappij] verzekerd was.

In mijn hoofd overwon de nieuwsgierigheid en niet veel later mocht ik naar ’s Gravendeel om kennis te maken met Brita, één van de recruiters van Lincks. Na een eerste taaltest volgde een leuk gesprek en algauw was haar oordeel dat we wel een stapje verder konden gaan samen: op naar de tweede ronde. Inmiddels was me ook duidelijk wat de bedoeling was. Gedurende drie maanden moest het klantenserviceteam van de CAK Groep worden ondersteund bij het afsluiten van nieuwe zorgverzekeringen. Er waren hiervoor veel tijdelijke collega’s nodig en wie echt geïnteresseerd zou raken, had na die drie maanden een kans om te blijven en zich verder te ontwikkelen. Klinkt als een goede deal, toch?

Voor die tweede ronde begonnen de zenuwen wel op te spelen. Het ging om een speeddate: een flink aantal potentiële nieuwe werknemers zou ieder tien minuten de tijd krijgen voor een korte kennismaking met de teammanagers van het serviceteam. De neuroot in mij was een half uur te vroeg op locatie (in Dordrecht) en zodoende had ik de tijd om tot rust te komen en de tweede taaltest te voltooien.

Het gesprek leek veel angstaanjagender dan het was en binnen vier minuten waren de tien minuten voorbij. De volgende dag al hing Brita aan de lijn met het goede nieuws: ik was één van de ruim twintig personen die aan de bak mocht! Eerst volgden er twee weken van keihard leren. We werden opgesplitst in twee groepen. Ik had het geluk dat ik in de tweede groep mocht starten. Groep één begon onmiddellijk met het leren van alle ins en outs van de zorgverzekering en had de week erna direct een examen om het Wft Zorgdiploma in de wacht te slepen. De groep waar ik in zat, was een week later aan de beurt en had op die manier iets langer de tijd om voor te bereiden op het examen.

Zo gezegd, zo gedaan, en twee weken plus een verse dosis examenstress later had bijna iedereen het diploma op zak en kon de inwerkperiode beginnen. We hebben opnieuw allerlei dingen geleerd, wisten ineens alles over kunstgebitvergoedingen en acupunctuur en werden middels een heuse telefoontraining klaargestoomd voor ongemakkelijke gesprekken. Tijd om ‘de vloer’ op te gaan!

Wij ‘tijdelijke krachten’ kregen elk een buddy: een vaste medewerker die ons alles moest gaan leren. Ik had opnieuw mazzel, want bleek te mogen zitten naast een vriendin uit mijn middelbareschooltijd. Gelukkig bleek al heel snel dat ook álle andere collega’s van het vaste team ontzettend open, behulpzaam en vooral heel gezellig zijn. Na een aantal dagen meeluisteren met gesprekken van de ervaren collega’s, kwam uiteindelijk de vuurdoop: zelf de telefoon opnemen… “Goedemorgen, Promovendum, wat kan ik voor u doen?”

Inmiddels zijn we tien maanden verder en blijf ik nieuwe dingen tegenkomen. Van de meer dan twintig tijdelijke krachten mochten drie anderen en ik na de drie oorspronkelijke maanden blijven. We hebben extra diploma’s gehaald en behandelen nu niet alleen zorgverzekeringen, maar ook autoverzekeringen, reisverzekeringen en zo meer. De gesprekken die je dagelijks voert, gaan alle kanten op. Sommige klanten bellen en willen binnen een zo kort mogelijke tijd alles afhandelen, anderen vertellen je hun complete levensverhaal en mailen je nog net geen foto’s van de kleinkinderen toe.

Ik ben verrast door deze baan. Ik wist niet goed wat ik moest verwachten, maar kwam terecht binnen een leuk bedrijf en met name in een onwijs gezellig, sociaal team. Ik zie met grote regelmaat interne vacatures voorbij komen voor andere richtingen in het bedrijf en ontwikkeling is belangrijk voor het team. Ook als je verder wilt groeien, wordt je hierin gesteund en zijn er mogelijkheden. Dit maakt dat je hier heel goed je eigen plekje kunt vinden en gewaardeerd wordt om wat je doet. En de sfeer is ook nog eens top.

Twijfel je nu nog steeds? Gewoon proberen!

Florianne Vink